Pokémon Go for business
SALESBLOG
Ken je Pokémon Go? Neen? Je zag misschien tot ’s avonds laat al mensen in je omgeving met hun smartphone wandelen om ‘Pokémons’ te vangen. Het fenomeen zorgde enkele jaren geleden voor overlast en haalde zelfs de nieuwsuitzendingen.
-
Pokémon Go in het kort: Dat is een spelletje die je kunt installeren op je smartphone die onze echte wereld verandert in de Pokémon wereld aan de hand van AR, Augmented Reality. Dat betekent dat je met de camera van je smartphone kunt rondkijken, maar dat het spelletje nog een aantal dingen toevoegt op je scherm die er in het echt niet zijn. Het spelletje zorgt dus dat je rondwandelt, en overal Pokémon kunt vinden via je smartphone. En uiteraard, hoe méér Pokémon je vangt, en hoe béter die zijn, hoe hoger jouw status als ‘Pokémon trainer’.
Voila, maar wat heeft dat nu te maken met Business? Wel, ondernemen en verkopen heeft heel veel weg van het spelletje Pokémon Go. Je moet niet met je smartphone op zoek naar verstopte pokémon natuurlijk. Maar je moet op zoek naar klanten, opportuniteiten, groeimogelijheden, goeie deals, enzovoort. En die vallen niet zomaar in je schoot. Je moet er ook op uit trekken. Je moet op zoek naar de juiste plekken en de juiste keuzes. Ook hier heb je opportuniteiten die makkelijk tevoorschijn komen en snel tot stand komen. Maar net als in Pokémon Go moet je ook op zoek naar verborgen kansen. Soms moet je heel hard zoeken, en veel proberen vooraleer je goed terecht komt.
En net als in het spelletje geldt de gouden regel, dat hij die het mééste actie onderneemt, op alle mogelijke plaatsen het meeste zoekt, en zoveel mogelijk kansen pakt, die heeft het meeste business, het meeste geld, het meeste succes, en het hoogste niveau van voldoening behaalt. Dus ga op zoek, zoek klanten, zoek groeimogelijkheden, zoek leuke kansen en hou vol.
Ik was net voor de zomer voor een intakegesprek bij een bevriende ondernemer. Hij was ontgoocheld dat hij zoveel investeert in marketing, in leads, en dat de conversie (dus de effectieve verkoop tegenover aantal leads) zo laag lag. Tijdens ons gesprek hoorde ik één van zijn verkopers prospecteren aan de telefoon. Op het einde van het gesprek vertelde hij dat hij geen flauw benul meer had waar hij nog leads kon halen. Ik heb ‘m toen gezegd wat al gans het gesprek op mijn lippen lag: Er is geen tekort aan Pokémon, je moet gewoon weten te vangen.
Hij keek me raar aan, dus ik moest dat even uitleggen. Hij heeft helemaal geen leads tekort. Hij heeft leads zat. Alleen vangt hij ze niet!
Eerst en vooral hoorde ik zijn vertegenwoordiger wel héél snel afhaken aan de telefoon. Het is niet omdat je aan de telefoon op weerstand stuit dat het hier stopt. In mijn Coldcalling Blueprint kun je lezen hoe je zelfs “geen interesse” kunt gebruiken om het gesprek opnieuw open te trekken.
Ten tweede leerde een blik op de lijst met leads me dat ze toch heel wat leads simpelweg niet opvolgen. Bij de eerste 10 die ik open heb geklikt zag ik er al twee die vragen om volgend kwartaal nog eens terug te bellen. Drie keer raden… nooit teruggebeld.
Een andere lead was 4 maanden oud en de laatste notitie luidde: “Voicemailtje ingesproken”. 3 (betaalde) leads van de 10 waar écht nog kansen in zitten gaan hier verloren.
Waar haal je nu leads? Een aantal tips:
-
LinkedIn & LinkedIn sales navigator
-
Automation tools voor Linked-In
-
Andere social media (Facebook, Instagram, ...)
-
Netwerk-events zoals beurzen, opleidingen, lezingen, ...
-
Google
-
Landing pages
En de makkelijkste, warmste leads… De eigen klanten. Ook je eigen klanten zijn potentiële kopers voor de toekomst. Je volledige klantenlijst is dus een lijst met leads. Ik mag hopen dat je klanten tevreden zijn? Ik mag hopen dat er reeds een vertrouwensband is? Wel zoek hoe je je klant nog méér kunt helpen, nog méér service kunt verlenen. Iedere bestaande klant is een lead!
Wat zou er gebeuren als jij maandelijks/wekelijks/dagelijks stil zou staan bij verborgen kansen. Daarom… blijf zoeken, blijf volhouden. Of zoals het in Pokémon luidt:
Gotta Catch ‘m all!