top of page

Deze omzet laten veel sales schieten

SALESBLOG

We investeren vandaag veel tijd en geld in de zoektocht naar nieuwe leads & prospecten. We kopen leadslijsten, we investeren in online en offline marketing, we bellen uren om afspraken te maken, enzovoort. En dit alles doen we om goeie waardevolle prospecten te bereiken.

 

Wist jij dat er een groep potentiële kopers zijn, die je veel makkelijker kunt overtuigen om je producten of diensten aan te kopen dan de groep die we met marketing en prospectie bereiken? Ver hoef je het alvast niet te zoeken. Je eigen klanten, natuurlijk. En vooraleer je afhaakt onder het besef “aaaah maar dat wist ik al”: hoe zit dat bij jou? Hoe ferm soigneer jij je klanten, en in welke mate doe jij moeite om via je huidige klanten nieuwe business te doen? De praktijk leert me dat veel bedrijven in eerste instantie ‘denken’ dat ze hiermee goed bezig zijn, maar dat de praktijk die overtuiging zelden bevestigt.

 

​

Je bestaande klant is heel waardevol want:

 

  1. Je klant is (hopelijk) overtuigd van je product/dienst, maar ook van JOU als verkoper, als bedrijf, als serviceverlener.

  2. Je klant kan dus ook in de toekomst nog kopen

  3. Je klant kan een ambassadeur worden en je introduceren aan potentiële klanten uit hun netwerk. Met een aanbeveling van je huidige klant sta je bij die potentiële nieuwe klanten alweer een stap dichter bij een nieuwe verkoop, want zij vertrouwen hun kennis.

 

​

Wat doe je dan best?

 

Focus je niet alleen op je zoektocht naar nieuwe klanten, maar soigneer je huidige klanten, en blijf dat contact onderhouden. Check regelmatig hoe klanten het momenteel stellen met jouw oplossing. Kunnen ze nog extra hulp gebruiken? Kun jij vandaag of in de toekomst nog iets voor hen betekenen? Ook jij kunt hun hulp gebruiken. Vraag hun advies of hun mening over de dingen waar je momenteel mee bezig bent. Check met hen of zij iemand kennen die jou zou kunnen helpen, of die jij zou kunnen helpen met je producten of diensten.

 

Raad van formaat

 

Geld mag hier geen drijfveer zijn. In eerste instantie hebben we de oprechte intentie om onze klant te helpen, net als bij dat eerste verkoopgesprek. Ik geef advies, training & coaching, maar de voldoening haal ik niet uit het bekijken van mijn banksaldo. Het is fijn wanneer een betaling binnenkomt, natuurlijk, maar waar ik pas écht warm van wordt is mensen die mij aangeven dat ze betere resultaten behalen, die persoonlijk groeien, die me zeggen dat mijn bezoeken een waardevolle investering zijn geweest. En daarom wil ik oprecht nadien horen hoe het loopt, omdat ik met mijn klant mee hoop dat de verwachtingen overtroffen worden.

 

En op dit soort momenten wordt er me bijna altijd gevraagd om ook in de toekomst verder samen te werken. Op dit soort momenten vertel ik ook wel eens over de dingen waar ik het hoofd over breek, en dan krijg ik waardevol advies of waardevolle contacten uit het netwerk van de klant. Want een klant die voelt dat jij voor hem of haar zorgt, en oprecht… Die zorgt met plezier ook voor jou.

 

Dus hou contact met je klanten, help waar nodig, en blijf alert voor opportuniteiten. En wanneer je dit ziet zul je versteld staan van hoeveel kansen je tot nu toe hebt laten schieten.

 

Succes!

MaximeLiefooghe-14_edited.jpg

Meer sales tips, blogs, video's en aanbiedingen in je mailbox?

  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page