
Dol op New York, maar niet kunnen closen
SALESBLOG
Elke ochtend, hetzelfde ritueel: ik word wakker en het eerste wat ik doe is het schermpje van mijn iPhone aantikken. Niet de beste gewoonte, ik weet het. Maar zo check ik de tijd, het weer, en wat er die dag op de agenda staat.
​
Laatst werd ik op een gewone dag wakker en voor ik het wist, zat ik op Facebook waar een herinnering "8 jaar geleden" opdook. Foto's en video's van mijn onvergetelijke trip naar New York vulden mijn scherm – een reis vol mooie herinneringen, maar dat verhaal bewaar ik voor later.
​
Deze reis boekte ik spontaan vanuit mijn bed, tijdens een slapeloze nacht. Ik was door reisverslagen en beelden van New York aan het scrollen, al lang dromend om de 'City That Never Sleeps' zelf te ervaren. Mijn enthousiasme werd me uiteindelijk te veel; ik boekte meteen mijn vlucht en een hotel in hartje New York. De rest van de planning volgde in de daaropvolgende weken.
​
Twee weken voor die impulsieve boeking had ik het al kunnen regelen via een reisbureau. Ik was al verliefd op de metropool en speelde met het idee om erheen te gaan. Op aanraden van een vriend bezocht ik een bekend reisbureau.
Daar werd ik enthousiast onthaald door een medewerker die zelf vaak in New York was geweest. Hij overlaadde me met leuke anekdotes en tips over Manhattan. Toen ik aangaf dat ik overtuigd was, begon hij echter weer vragen te stellen in plaats van de deal te sluiten, wat resulteerde in een ongemakkelijke stilte. Uiteindelijk stuurde hij me een brochure en enkele websites om te checken.
​
Als hij had gezegd, "Maxime, dit moet je gewoon doen. Laten we kijken welke periode ideaal is," en dan direct een prijs had voorgesteld, had hij mijn handtekening zo gekregd met de woorden: "Wat denk je? Doen? Over vier maanden zit je op het vliegtuig!" En hij had zeker wat uitstapjes kunnen vastleggen. Maar die close kwam maar niet. In plaats daarvan boekte ik twee weken later zelf mijn vlucht en hotel vanuit mijn bed.
​
Verkopers die niet closen doen dat vaak uit angst of omdat ze simpelweg niet weten hoe. Maar waarom bang zijn? Je hebt een top product, dienst, en bedrijf, en je weet dat je de klant gelukkig kunt maken. Begin met een testclose zoals, "Wat vindt u van mijn voorstel? Hoe voelt dit?" Dit geeft je inzicht in eventuele bezwaren of onduidelijkheden.
En dan… gewoon closen! Stel die ene vraag en rond de deal af. Dit is iets waarop je kunt trainen, en ik help je graag. Bel of mail me, ik sta klaar om je te ondersteunen!
​
Succes!
P.S. Die reis naar New York? Absoluut fantastisch. Ik ga zeker terug!

