Zo kan jij je onderscheiden in business
SALESBLOG
Ik daag je uit, vraag aan 10 ondernemers of verkopers: “Waarom zou ik voor jou moeten kiezen, eerder dan voor je concurrent?”
Het antwoord zal wellicht negen op de tien “onze service” zijn. Dat antwoord is zo cliché geworden, en het heeft z’n waarde volledig verloren doorheen de jaren. Wat dacht je nu? Dacht je nou echt dat een klant dan zou antwoorden: “Ooh maar zeg dat dan meteen! Wat een meevaller! Eindelijk een bedrijf die service geeft!” Tuurlijk niet. Ieder bedrijf strijdt met dat “service” wapen, dus als je je als bedrijf of als verkoper wil onderscheiden zul je toch met iets straffer moeten afkomen.
Ver hoef je het echter niet te zoeken. Neem een groot blad papier, hang het op aan de muurwand, en schrijf bovenaan de vraagzin “Wat is mijn service?”. Maak nu maar eens de denkoefening. Wat onderscheidt er jou van je concurrenten? Wat doe jij die anderen niet doen, of in mindere mate doen? Waarin blink jij uit terwijl je concurrenten dat niet doen? Schrijf die zaken eens op.
-
Wanneer klanten problemen ondervinden, dan kunnen wij…
-
Klanten kunnen veel geruster hun keuze maken bij ons want wij hebben intussen een expertise van …. jaar.
-
Klanten krijgen bij ons gratis opleiding om hun aankoop te leren gebruiken.
-
Klanten krijgen gratis een vervangproduct ter beschikking wanneer hun product wordt hersteld of vervangen.
-
Wanneer klanten in de problemen komen hebben ze binnen de … uur een support-medewerker aan de lijn.
-
Enzovoort.
Maak dus even die denkoefening. En maak je er tijdens gesprekken niet van af met “wij geven service”. Toon, vertel, demonstreer je klant wat die service exact is. En kijk ook of er nog andere zaken zijn die ‘jouw meerwaarde’ als partner vergroten. Sommige klanten vinden het belangrijk dat jouw bedrijf nadenkt over z’n impact op het milieu. Misschien is de diversiteit & inclusie wel een belangrijk item voor je klanten. Hoe gaan jullie om met privacy? Misschien is het voor je klant wel belangrijk dat je Belgische grondstoffen, makelij en/of medewerkers gebruikt zodat we onze eigen economie steunen.
Dus denk na! Wat is jouw meerwaarde als partner? Wat is nu juist ‘jouw service’? En welke waarden onderscheiden jou zoal nog van je concurrenten. Maak je er niet van af met het woord “Service”. Verbluf je klanten met jouw meerwaarde!
Ik wens je heel veel succes!